سفارش تبلیغ
صبا ویژن



هرکس چیزی از سحر بیاموزد، پایان کارش با پروردگارش است . [امام علی علیه السلام]

لباس عزا

لباس عزا پوشیدن

در نقاط مختلف جهان جهت اظهار غم و اندوه در سوگ عزیزان از رنگ سیاه استفاده می شود تاریخ اقوام نمونه های زیادی را بیان می کند که با لباس مشکی اظهار اندوه نموده اند.

ما نیزدرهر مناسبتی از ایام شهادت با پوشیدن لباس مشکی نشان می دهیم هنوز آن داغ ها برای ما تازه است.اظهار می داریم اگر چه سالها از آن واقعه گذشته ولی ما هنوز برای شما عزاداریم.

لباس مشکی یعنی:

اظهار محبت به ائمه دین بالاخص سیدالشهداء(ع)،اعلام بیزاری از سقیفه نشینان و بنی عباس و بنی امیه و بنی مروان،هم دردی با پیامبر و علی مرتضی و فاطمه زهرا(علیهم السلام)در آنچه دشمنان دین بر اولاد آنها روا داشتند،کمک به مظلومان،غلبه حق بر باطل،لباس صبر و شکیبایی،استقامت در مقابل زور،لباس همراهی و همسویی با اسرای کوفه و شام.

سابقه لباس مشکی در تاریخ معصومین(ع):

ـ درعزای جعفر طیار(ع) که در جنگ موته به شهادت رسید، همسر او اسماء بنت عمیس به دستور پیامبر(ص) لباس مشکی پوشید.

ـ در شهادت شهدای احد زن ها لباس مشکی پوشیدند.

ـ امام حسن(ع) پس از شهادت امیرالمومنین(ع) بر منبر مسجد کوفه برای مردم خطبه خواند در حالی که لباس سیاه بلندی بر تن داشت و عمامه مشکی بر سر داشت و در عزای امیرالمونین(ع) می گریست.

سابقه لباس مشکی برای عاشورا:

پس از شهادت امام حسین(ع)، فرشته ای از آسمان به دریاها فرود آمد و صیحه ای زد و گفت:((إلبسوا أثواب الحزن فإن فرخ رسول الله مذبوح)):((جامه های عزا بپوشید که فرزند پیامبر(ص) را سر بریدند)).

همچنین فرشته دیگری در آسمان ها و زمین ندا کرد:((ای بندگان خدا، لباس های حزن بپوشید و ناراحتی و ناله های خود را آشکار کنید)).

اولین سیاه پوشان در عزای امام حسین(ع) اهل بیت حضرت بودند. وقتی یزید در شام مفتضح شد و پس از آن همه جسارت مجبور شد به ایشان اجازه عزاداری دهد در کنار اهل بیت امام حسین(ع) که درخواست لباس عزا کردند،همه بانوان بنی هاشم و زنان قریش ساکن شام نیز به یاری ایشان آمدند و برای آن حضرت لباس مشکی پوشیدند و هفت روز عزاداری نمودند.

همچنین یکی از غلامان یزید ملعون که شیعه بود در سوگ حضرت سیاه پوشید.

هنگامی که خبر شهادت آن حضرت به ام سلمه رسید، در مسجد پیامبر(ص) قبه و خیمه ای سیاه برپا نمود و جامه سیاه پوشید و مشغول عزاداری شد.

معلوم می شود پوشیدن لباس سیاه در ماتم وعزا از ابتدا مرسوم بوده که بانوان بنی هاشم در ماتم سید الشهدا(ع) لباس سیاه پوشیده اند.همچنین انجام این کار در حضور امام سجاد(ع) دلیل صحت ومقبول بودن آن است.

حضرت زین العابدین(ع)جبه ای سیاه رنگ ولباس بلند وکبود رنگی پوشیده بودند.

جا دارد دراین باره روایاتی آورده شود:

1ـ در روز فتح مکه هنگامی که پیامبر(ص) وارد مکه شدند،بر سر مبارک حضرت عمامه سیاهی بود .

2ـ ابو ظبیان می گوید:روزی امیر المؤمنین(ع) نزد ما آمد در حالی لباس مشکی بر تن داشت.... .

3ـ داود رقی گوید:شیعیان از امام صادق(ع) درباره پوشیدن لباس مشکی سؤال می کردند. روزی دیدم حضرت نشسته اند ولباسی مشکی بر تن،کلاهی مشکی برسر،وکفشی سیاه باآستر مشکی در پای دارد.حضرت قسمتی از پارچه را باز کرد و فرمود:بدان که پنبه آن نیز سیاه است و مقداری پنبه ی سیاه از آن بیرون کشیده فرمود: قلبت را روشن وسپید کن،و هر چه خواهی بپوش!(قبول ولایت ما وبرائت از دشمن ما کن و هرچه خواهی بپوش)!

4.شخصی می گوید: امام هادی(ع) را دیدم در حالی که لباس سیاه بر تن داشت وسوار بر اسبی سیاه بود.

5.جمعی از شیعیان ونیز بزرگ بنی هاشم در سوگ زید فرزند امام سجاد(ع) سیاه پوشیدند.مردم خراسان نیز در سوگ زید ویحیی(ع) سیاه پوشیدند.

6.سلیمان بن ابی جعفردر تشییع پیکر امام کاظم(ع) لباس مشکی پوشیدند.

تذکر این نکته لازم به نظرمی رسد که جا دارد لبا س مشکی را طوری بپوشیم که به نوعی زینت حساب نشود. باید این لباس علامت حزن واندوه و ماتم باشد نه اسباب آرایش.البته لباس مشکی تمیز ومرتب پوشیدن از آداب عزاداری است و منافات با حزن ندارد،بلکه نوعی احترام گذاشتن به مجلس اهل بیت(ع) به حساب می آید.

ما تا عزاداریم.کربلا وعاشورا را با عزاداری،گریه ، سینه زنی،سیاه پوشی و...پاس می داریم و آن را وظیفه خود می دانیم ،وبه کوری چشم دشمنان اهل بیت(ع)به این امر افتخار می کنیم.

وسائل الشیعة،ج4 /علل الشرایع،ج2 / مشکاة الانوار،ص91/ بحار الانوار،ج50/ دلائل الامامة،ص417/ مدینةالمعاجز،ج7/ فرج المهموم،ص233/ کمال الدین،ص39/ عیون اخبار الرضا(ع)،ج2/ مستدرک الوسائل،ج3.

 

 



کلمات کلیدی :

[ نظر:() ]
ن : عاشق روح الله
ت : 88/11/18:: 2:4 عصر

محمد بن حسن عسکری (عج) آخرین امام از امامان دوازده گانه شیعیان است. در ١۵ شعبان سال ٢۵۵ هـ.ق در سامرا به دنیا آمد و تنها فرزند امام حسن عسکری (ع)، یازدهمین امام شعیان ما است. مادر آن حضرت نرجس (نرگس) است که گفته اند از نوادگان قیصر روم بوده است. «مهدی» حُجَت، قائم منتظر، خلف صالح، بقیه الله، صاحب زمان، ولی عصر و امام عصر از لقبهای آن حضرت است.